Op 6 april werden Brabants Besten verwelkomd in Capi Europe, het pottenbedrijf van Toine van de Ven. Capi Europe verkoopt potten in 60 landen en bezig is met het terughalen van de productie uit China. Nu worden er nog zo’n 600.000 potten in China gemaakt en 150.000 in Nederland, maar Van de Ven streeft naar het omgekeerde. Het terughalen van arbeidsplaatsen heet reshoring. Ton Wilthagen, professor arbeidsmarkt aan universiteit Tilburg, vertelde er alles over aan Brabants Besten tijdens de bijeenkomst.

Reshoring
Krachten als globalisering, digitalisering en vergrijzing beïnvloeden de arbeidsmarkt en zorgen ervoor dat ontwikkelingen moeilijk te voorspellen zijn, volgens professor Wilthagen. Het kerndoel is een balans vinden tussen de dynamiek van de economie en inclusie van arbeidsgroepen die nu misschien buiten de boot vallen. “Er zijn 1,5 miljoen Nederlanders die thuis zitten en in kunnen werken”, zegt professor Wilthagen. Een van de handvatten om de arbeidsmarkt te innoveren is reshoring. Reshoring is het terughalen, opnieuw opstarten of niet meer uitbesteden van activiteiten uit het buitenland in eigen land. Capi Europe is een goed voorbeeld van de balans tussen dynamiek en inclusie. Het bedrijf schafte voor de reshoring geavanceerde technologie aan en heeft werknemers in dienst genomen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

De Nederlandse Reshoringtool
Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel en het Financieel Dagblad blijkt dat zo’n 10-25% van de bedrijven overweegt hun activiteiten te reshoren. Maar is reshoring financieel wel aantrekkelijk voor het gemiddelde bedrijf? Universiteit Tilburg, Hart van Brabant gemeenten en Midpoint Brabant hebben De Nederlandse Reshoringtool ontwikkeld voor met name MKB-bedrijven, vertelt professor Wilthagen. De tool toont of reshoring winstgevend kan zijn voor een onderneming. De tool neemt verschillende kosten van offshoring mee en zorgt voor een uitgebreide berekening. Uit de reacties van Brabants Besten blijkt dat zij positief tegenover reshoring staan, maar ze zijn het erover eens dat er een mentaliteitsverandering moet komen in de maatschappij. “We moeten een zekere trots voelen bij het kopen van Nederlandse producten in plaats van voor het goedkoopste product gaan.” zegt een van Brabants Besten.

_DSC0289_Edit 450x287

Toine van de Ven, eigenaar Capi Europe.