Peter Wagener van Dutax Reizen uit Hooge Zwaluwe kwam eind 2014 voor het eerst in aanraking met zogeheten ‘fase 2-cliënten’ uit de registers van de UWV. Volgens het jargon zijn zij ‘minder goed bemiddelbaar’ in de zoektocht naar nieuw werk. ‘Maar het voelde voor mij eerder als een afvalbak’, zegt de directeur operationele zaken achteraf.

Dutax is op zoek naar nieuwe taxichauffeurs. Sinds anderhalf jaar stelt het bedrijf daar geen vacatures meer voor open, maar zoeken zij in kaartenbakken met uitkeringsgerechtigden. Wagener: ‘Mensen in fase 1 van de bijstand zijn met enige moeite nog wel aan het werk te krijgen. Fase 2-cliënten hebben vaak meerdere complicaties, zoals financiële en psychische problemen, en zijn daardoor lastiger te plaatsen. Ik kan er niet tegen dat deze mensen in feite afgeschreven zijn en aan de zijlijn staan. Als bedrijf willen we daar wat aan doen.’

Nu al verzetten voormalig werklozen, vaak op leeftijd en met een WAO-achtergrond, veel werk bij Dutax. Maar de honger naar personeel is niet te stillen. Wagener: ‘We hebben altijd chauffeurs nodig voor leerlingenvervoer. Dat zijn vaak deeltijdchauffeurs die een paar uur per dag kinderen met een handicap naar school brengen en weer ophalen. Korte werktijden zijn ideaal voor mensen die langzaam het arbeidsproces willen instromen.’

Bij het Werkplein Hart van West-Brabant en het UWV heeft Wagener nu bedongen dat hij één aanspreekpunt heeft in zijn zoektocht naar personeel. Zo raakt hij niet verstrikt tussen de instanties. En dat werkt fantastisch: aanspreekpunt Toine Dirkse is in Wageners woorden ‘een gouden vent’. Hij heeft ervoor gezorgd dat binnenkort, na een voorselectie van het UWV, de eerste fase 2-cliënt bij Dutax op sollicitatiegesprek komt.

Wagener probeert zijn ervaringen zo goed en zo kwaad als het kan te delen met andere professionals. Zo organiseert hij bijeenkomsten met UWV-medewerkers om zijn kant van het verhaal toe te lichten. Daardoor krijgen zij een beter beeld van de wensen van de werkgever.