Michel Petrusma is directeur Business Solutions bij AXI en stopt veel energie in het binden van de werknemers aan het bedrijf. Die krijgen kansen om zich te ontwikkelen en door te groeien. ‘Door medewerkers voor langere tijd aan je te binden, bouw je als bedrijf iets op. Voor de klanten is die continuïteit ook belangrijk. Verder stimuleren we dat werknemers sporten en organiseren we regelmatig lunches, uitjes en andere initiatieven. We vinden het belangrijk dat medewerkers zich onderdeel van een team voelen.’

Keuzes

Begin 2000 besloot AXI als softwarebedrijf drie sectoren te bedienen: de retail, de zorg en de overheid. Het bedrijf bouwt, implementeert en onderhoudt de software, de klant hoeft niets meer te doen. Door de keuze voor een beperkt aantal sectoren heeft AXI zowel de technische als inhoudelijke kennis in huis. Michel Petrusma: ‘Iemand aannemen die tien jaar in een zorginstelling de informatisering heeft gedaan, is voor ons bijvoorbeeld heel waardevol.’

Gastcolleges

‘De afgelopen jaren hebben we meer dan ooit ingezet op recruitment, want als je te weinig mensen hebt, betekent dat een rem op je groei. We werken samen met Avans Hogeschool en Fontys Hogeschool. We geven daar gastcolleges en praten in een comité mee over de inhoud van het curriculum. Bovendien halen we stagiairs over de vloer en doen studenten hun afstudeeropdrachten bij ons. We organiseren ook meerdaagse lessen in het bedrijf, de laatste keer over scrum.’

Kinderen

‘Eens per maand, bijvoorbeeld op woensdagmiddag, kunnen kinderen bij ons robots besturen of een website of programma maken. We zijn partner van CoderDojo, een wereldwijde organisatie van vrijwilligers die kids van zeven tot zeventien stimuleert om te leren programmeren. Als je van pianospelen houdt, kun je op les en als je van voetballen houdt, kun je lid worden van een club. Als je programmeren leuk vindt, kun je nergens naartoe. Als je als bedrijf iets wilt doen met maatschappelijk verantwoord ondernemen, is dit een mooi initiatief. Het staat dicht bij ons.’

Innovatie

‘We doen aan bottom-up-innovatie. We geven onze medewerkers tijd en gelegenheid om creatieve oplossingen te bedenken voor en met onze klanten. We hebben daarvoor een interne contest: Axivation. Zes teams konden dit jaar in een maand of vier, vijf iets uitwerken op het gebied van blockchain, internet of things of augmented reality. Dit jaar won een blockchainoplossing voor een vleesverwerker in België. Met een barcode kun je nu de weg die het vlees heeft afgelegd van boer tot winkel laten zien.’

Contact

axi.be

Share