De meeste lezers van deze blog hebben kinderen in de puberale leeftijd of ouder. De deskundigen noemen dit de Z-generatie. Tot voor kort was ik me daar niet van bewust. Deze generatie kan zich geen wereld voorstellen zonder online-communicatie. Mijn 4 kinderen hebben mij geleerd dat ze me niet gaan vertellen hoe ze de wereld denken in te gaan inrichten. Daar hebben ze het veel te druk voor met het leven van vandaag en lekker jong te zijn. Vanaf 2020-2025 gaan uw en mijn kinderen de maatschappij écht vormgeven. Zij zullen de sturende macht worden in de samenleving. Ik ben van mening dat we er nu al in onze bedrijven rekening mee moeten gaan houden. Onze jeugd houdt niet van aansturingsmodellen, hiërarchie, carrière gericht zijn. Ze willen wel maatschappelijk verantwoord hun werk gaan doen. Onze kinderen groeien in Nederland over het algemeen op in welvaart en overvloed met weinig beperkingen. Economische tegenslagen worden tot heden vaak door ouders opgevangen of door de overheid.

Deze generatie is de eerste die te horen krijgt dat ze het mogelijkerwijs minder goed zullen gaan krijgen in de toekomst dan hun voorgangers (denk aan pensioenen, werkgelegenheid).
De Z-generatie hebben een korte aandachtsboog en zijn snel verveeld. Als werkgever moeten we ook deze generatie gaan binden.

We gaan met elkaar een boeiende periode tegemoet waarbij inlevingsvermogen een belangrijk onderdeel is van deze transformatie.

Deze blog verscheen eerder op donbezemer.nl